Chcete vybudovat pevné vztahy na pracovišti? Inspirujte se osvědčenými tipy
Dobré vztahy na pracovišti jsou nesmírně důležité pro osobní pohodu ale i produktivitu práce. Krom toho strávíme v zaměstnání většinu svého života, proč si ho tedy nezpříjemnit? Ať už jste vrcholovým manažerem, vedoucím pracovníkem nebo řadovým zaměstnancem, vždy můžete začít pracovat na lepší atmosféře pracovního prostředí. Jak na to?
Pokud pracujete ve firmě, která kvalitně pečuje o vztahy na pracovišti, máte jistě štěstí. Když je to ale naopak, můžete být v tomto ohledu právě vy průkopníky. Kvalitní pracovní vztahy se totiž pozitivně odrazí na vaší profesní spokojenosti a mohou dokonce zlepšit týmovou spolupráci.
Jaké jsou hlavní prvky pevných a kvalitních vztahů na pracovišti?
Než se pustíte do budování lepších vztahů na pracovišti, měli byste nejprve pochopit hlavní aspekty kvalitních pracovních vztahů. Jedině tak můžete zmapovat oblast, v níž máte mezery a která stojí za zlepšení.
- Důvěra: je jakýmsi pilířem pevných vztahů na pracovišti, což je podobné s partnerským vztahem. Jakmile budete vědět, že se na své kolegy můžete spolehnout, začne se vám lépe pracovat i volněji dýchat.
- Vzájemné porozumění: je vcelku nepodstatné, zda jste vedoucím pracovníkem nebo řadovým zaměstnancem - vždy se musíte vzájemně přijmout a pochopit jako plnohodnotní lidé.
- Týmový duch: není nic skvělejšího než pohled na sehranou partu pracujících lidí, kteří se ještě ke všemu ve všem podporují. Pracovníci firmy by měli zkrátka táhnout za jeden provaz a být loajální jak k nadřízenému, tak i k sobě navzájem.
- Otevřená komunikace: je v budování dobrých vztahů na pracovišti nesmírně důležitá ba dokonce nejdůležitější! Díky otevřené komunikaci lépe pochopíte a poznáte své kolegy a můžete sdělit i své vlastní potřeby a přání.
Než začnete posilovat vztahy na pracovišti, zaměřte se na své silné a slabé stránky
Když chcete něco změnit k lepšímu, musíte v první řadě začít u sebe – tak to tedy funguje i u budování kvalitních vztahů na pracovišti. Snažte se tedy vypsat si na papír své slabé i silné stránky a s těmito informacemi efektivně pracujte. Uvědomte si, na čem byste měli zapracovat a čím byste mohli druhé inspirovat. V této fázi se také zaměřte na svou emoční inteligenci a posuzujte zejména své sebeuvědomění, seberegulaci (ovládání osobních pocitů), sociální dovednosti a schopnost empatie (vcítění se do druhých).
Konkrétní kroky, které mohou vést k posílení vztahů na pracovišti
Jestli jste si již udělali jakousi osobní inventuru, potrénovali sebereflexi a něčemu se přiučili, můžete se pustit do samotného zkvalitňování vztahů na pracovišti. Vyžadovat bude ale tento proces dostatek času – na to nezapomeňte. Nemůžete chtít výsledky hned. Ani růže přeci nevykvete ze dne na den, potřebuje zkrátka dostatek času a péče. A stejné to je i s vaším pracovním prostředím a lidmi v něm. Chcete-li vylepšovat vztahy s kolegy, najděte si na ně aspoň pár minut času každý den (třeba během oběda anebo před odchodem domů z práce). Také se věnujte následujícímu:
- Ptejte se kolegů na život či cokoliv jiného a nezapomeňte také naslouchat. Abyste vylepšili vztahy na pracovišti, je zapotřebí projevit zájem. Ten by měl být samozřejmě oboustranný, abyste dosáhli kýženého efektu. Je logické, že si asi nebudete rozumět skvěle s každým ze svých spolupracovníků, avšak milým slůvkem lze potěšit kdekoho. Zkuste to aspoň, třeba prolomíte ledy.
- Nabídněte pomocnou ruku. O tom je totiž také týmová podpora a sounáležitost. Když vidíte, že se někdo topí v práci a vy přitom nemáte „do čeho píchnout“, sluší se jistě nabídnout pomoc. V rámci svých možností, zkušeností a dovedností pak můžete přidat ruku k dílu. Někdy stačí skutečně maličkost, která dotyčnému hodně uleví, nebo ho potěší (např. donáška pouhé kávy). Tak mimochodem podpoříte i pro vztahy na pracovišti důležitou důvěru!
- Neobávejte si říct také o pomoc. Jakmile se dostanete v práci do úzkých a bude vám hořet termín, zkuste se také obrátit na své kolegy s žádostí o pomocnou ruku. Pokud jste jim dříve skutečně pomohli, nejspíš se setkáte s porozuměním a kladným přístupem. Vztahy na pracovišti totiž nejsou jen o přijímání ale i o dávání – musí v tom být jakási harmonie, stejně jako v klasickém partnerství.
- Nezapomeňte druhé pochválit. Na pochvalu se v pracovním prostředí často zapomíná. Přitom mnozí lidé ji potřebují k vnitřní motivaci. Jste-li v roli nadřízeného, určitě nezapomínejte chválit člověka, který svou práci odvedl dobře. I tak utužíte vztahy na pracovišti!
- Snažte se splnit to, co jste slíbili. Kolegové se na vás musí spolehnout, stejně jako vy na ně. Proto, když něco slíbíte, splňte to. Mějte tedy před vyřknutím jakýchkoliv slibů realistický pohled na věc, jinak se pracovně přetížíte.
- Dodržujte pracovní dobu. Nedejte prokrastinaci šanci, aby se vplížila do vašeho profesního života. Pokuste se být během pracovní doby skutečně produktivní a zodpovědní. Také tohle pomáhá budovat kvalitní vztahy na pracovišti a důvěru spolupracovníků a nadřízených.
Autor článku: Iveta Reinisch
Diskuse k článku
RE : Chcete vybudovat pevné vztahy na pracovišti? Inspirujte se osvědčenými tipy