
Jak zlepšit pracovní prostředí v open space kancelářích: Praktické tipy pro zlepšení produktivity
Open space kanceláře byly hitem 80. a 90. let. Že tento trend pomalu opadl, neznamená, že open space kanceláře nejsou rozšířené – naopak. Přinášejí však řadu výzev, jako je hluk, nedostatek soukromí a v důsledku i snížená produktivita zaměstnanců. V článku se podíváme na způsoby, jak tyto problémy efektivně řešit.
Dělicí stěny zlepší akustiku
Jednou ze zásadních nevýhod open space kanceláří je šíření hluku. Pokud desítky zaměstnanců na patře potřebují vzájemně komunikovat nebo telefonovat s klienty, přirozeně se vytvoří prostředí, ve kterém je hluk po celý den.
Zahraniční studie přitom ukázaly, že ztráta produktivity v open space kancelářích je až 66 %, a to právě vinou prostředí, které lidem neumožnuje se soustředit na práci.
Praktickým řešením mohou být dělicí stěny – třeba ve formě designové dřevěné příčky. Díky tomu, že interiér rozčleníte na několik menších místností, se bude hluk mezi jednotlivými pracovními skupinami méně šířit. Kdo se potřebuje soustředit, může se přesunout do tišší místnosti, případně si zalézt do oddělené buňky určené pro porady a telefonáty.
Pozor na lesklé povrchy a holé stěny
Moderní interiéry jsou často plné povrchů, které odrážejí zvuk. Velká open space kancelář by přitom měla ruchy tlumit. Na podlaze by měl být v ideálním případě koberec, šetřit by se nemělo ani dřevěnými prvky či květinami. I zmíněné dělicí stěny mohou pomoci šíření zvuků omezit.
Umožněte zaměstnancům pracovat z domova
Pakliže open space prostory potřebujete, můžete komfort zaměstnanců zvýšit jiným způsobem – třeba moderním hybridním modelem práce. Zaměstnanci v takových případech v open space kanceláři tráví jen část své pracovní doby, zbytek týdne mohou pracovat z domova, z chalupy či odkudkoliv uznají za vhodné. Zatímco pět dní v týdnu mohou být známé nevýhody open space kanceláří vyčerpávající, jeden až tři dny v týdnu může být takové prostředí bez problému snesitelné. Dokonce mohou naopak být díky snadnému kontaktu s kolegy velmi prospěšné.
Dokážou-li v tomto modelu svědomitě plnit své povinnosti, jde o výhodné řešení pro obě strany.
Poskytněte zaměstnancům potřebné vybavení
Schopnost soustředit se na práci můžete zvýšit i vylepšením ergonomie jednotlivých pracovních míst. Stoly by tak měly mít zástěny, které vytvářejí více soukromí a snižují hlučnost. Pořiďte pracovníkům také ergonomické klávesnice, myši a externí monitory. Oblíbeným prvkem jsou i polohovací stoly umožňující práci vestoje.
Stále častější je také příspěvek zaměstnavatele na kvalitní sluchátka s funkcí aktivního potlačení hluku (ANC). S těmito sluchátky si lze i v hlučném prostředí užívat dokonalé ticho.
Diskuse k článku