Práce z domu: Jak se na home office nezbláznit a pracovat efektivně?
Práce z domu neboli home office stále nabývá na významu. A to nejen v souvislosti s koronavirovou situací, kvůli které začalo mnoho zaměstnanců pracovat z domu i nedobrovolně. Ačkoli je práce z domu většinou vítaným benefitem, skrývá jistá úskalí a rozhodně není vhodná pro každého. Častým problémem bývá špatná soustředěnost, která práci v pohodlí domova může značně komplikovat. Poradíme vám, jak se na home office nezbláznit a pracovat efektivně.
Práce z domu má mnoho výhod. Nemusíte nikam dojíždět, dokonce se ani převlékat z pyžama a pracovat můžete vlastně přímo z postele, pokud na to přijde. Otázka ale zní, jak je taková práce produktivní. Také home office by měl mít bezpochyby jistá pravidla, která často závisí pouze na tom, jak si je nastaví sám zaměstnanec.
Základem home office je pravidelný pracovní režim
Pokud chodíte do zaměstnání pravděpodobně si časem vypěstujete každodenní návyky, které děláte automaticky. Například po příchodu do práce si uvaříte kávu, vydáte se na poradu se šéfem, rozdělíte si pracovní úkoly nebo si nezapomenete udělat čas na oběd. Pracovní režim bychom si měli vybudovat také na home office, zejména pokud jste páni svého času a nikdo na vaši práci nedohlíží. Jak na to?
Organizujte si práci a čas
Rozdělit si pracovní úkoly je nejdůležitějším pilířem práce z domova. Vytvořte si pracovní kalendář nebo seznam úkolů, které musí splnit. Nezapomeňte si stanovit také uzávěrky. Efektivní je si pracovní úkoly rozepsat na jednotlivé dny. Jednak budete vědět, co všechno musíte každý den stihnout a vyhnete se tak zbytečnému stresu.
Stanovte si pracovní dobu
Home office rozhodně neznamená, že budete pracovat nepřetržitě. Každé zaměstnání i práce z domu by měly mít jasně vyhrazenou pracovní dobu, která je obvykle osm hodin. Někdo je efektivní hned po ránu, jiný raději pracuje večer a ráno se pořádně prospí. Je jedno, v jaký čas budete pravidelně pracovat nebo zda si práci rozdělíte do několika úseků. Nebuďte ale svým klientům a šéfům k dispozici pořád. Udělejte si stejně jako v kanceláři pauzu na kávu nebo oběd. Odložte alespoň na chvíli mobil, vypněte počítač a přestaňte neustále kontrolovat emaily, které nikam neutečou.
Vyhraďte si pracovní místo
Práce z domu neznamená, že budete pracovat přímo z vašeho gauče. Nepodceňujte výběr pracovního místa. Právě to totiž hraje velkou roli v soustředěnosti. U zapnuté televize a v pololeže se rozhodně nebudeme tolik soustředit na práci jako na kancelářské židli někde v klidu domova. Vyhraďte si doma kousek prostoru, kde si vytvoříte svoji kancelář, ve které se budete na home office cítit příjemně a koncentrovaně. Pracovní místo by mělo být světlé, uklizené a ničím nerušené.
Chovejte se, jako byste chodili do kanceláře
Nerozptylujte se
Doma se nachází celá škála rušivých elementů, které mohou naši pozornost odvádět od práce z domu. Zde hraje opět velkou roli pracovní režim. Pokud máte právě vyhrazený čas na práci, nepřemýšlejte nad tím, že je třeba naskládat nádobí do myčky, zapnout pračku nebo že zrovna vyšel nový díl vašeho oblíbeného seriálu. V práci byste si přece taky neodběhli vynést odpadky nebo na procházku se psem. Dalším pokušitelem je mobilní telefon a počítač, které potřebujeme ke své práci. Občas nás to ale zláká a mrkneme na internet na nejnovější zprávy, zajímavý článek nebo prostě jen tak proletíme sociální sítě. Všechny tyto maličkosti nás vytrhnout od pracovních myšlenek a mají na práci neblahý vliv.
Odpočívejte a sportujte
Home office představuje mnohdy hodiny práce za počítačem. Když dokončíte pracovní úkol nebo máte zrovna pauzu, snažte se ji věnovat aktivnímu odpočinku a relaxaci. Skvělé jsou lekce jógy, procházky v přírodě nebo poslech hudby. Jednoduše ale jakákoli činnost, u které necháte svoje oči odpočinout si od monitoru a pročistíte si hlavu. Mnozí odborníci také doporučují zasportovat si ještě před prací.
Komunikujte s okolím
Práce z domu často přináší izolaci od okolí. Jasně, nemusíte se rozčilovat s prudérním šéfem nebo nesympatickou kolegyní. Přesto byste se měli snažit udržovat kontakt s kolegou z vašeho oboru nebo s někým, s kým můžete svoje pracovní postupy konzultovat. Mimo pracovní dobu vyrazte do společnosti nebo na pokec s kamarády. Změna prostředí je prostředek, jak při práci na home office nepřijít o rozum.
Diskuse k článku