
Vánoční nákupy a vše kolem nich: Tyto informace vás překvapí!
Vánoční nákupy jsou v plném proudu. Lidé houževnatě shánějí dárky pro své blízké, a to jak na e-shopech, tak i přímo v prodejnách. Počátek prosince poskytuje stále dostatek času pro promyšlení těch nejoriginálnějších kousků. Jsou však ve společnosti i takoví jedinci, kteří si s ničím nedělají hlavu a dárky shánějí pro rodinu na poslední chvíli. Víte, jaké zajímavosti rok, co rok tuto nákupní horečku provází?
Průzkumy zasáhly i ony vánoční nákupy, tak si pojďme říct, jak to tedy vlastně lidé před svátky mají. Jakou metodu nakupování preferují Češi? Utrácí víc svobodní nebo zadaní? A kolik peněz jsme ochotní za dárky dát? Odpovědi na tyto a jiné otázky získáte záhy.
Vánoční nákupy a vše kolem nich: Marketingová „masírka“ v obchoďácích
Již 3. prosince vláda povolila nákupy i v prodejnách, a tak se celá řada rodin vydala na vánoční nákupy. Odolali jste marketingovým svodům nejrůznějších reklam, nebo vás nákupní horečka zcela pohltila? Vězte, že obchodní centra nenechávají nic náhodě. Jak jednou zákazníka lapí, už ho nepustí. Jaké faktory v nákupních střediscích nevědomky ovlivňují lidské pohnutky? Jsou to tyto:
- Pohodová vánoční hudba podněcuje vánoční nákupy: pokud si myslíte, že pracovníci supermarketů pouští do éteru váš oblíbený song „Last Christmas od Wham!“, protože chtějí zákazníkům udělat radost, asi byste byli na omylu. Jedná se pouze o mazaný trik obchodníků, který se používá již po dlouhé roky. Skrývá se v něm cosi psychologického, nemyslíte? Koledy a vánoční písně totiž vyvolají v našem mozku něco jako „Pavlovův reflex“. Najednou nám to sepne a uvědomíme si, že bychom měli k blížícím se Vánocům nějaké ty dárky konečně obstarat.
- Vůně skořice, citrusů a perníkového koření: zaznamenali jste onehdy při nákupech v obchodním centru tu známou kořeněnou vůni připomínající Vánoce? Ano, i to je další z psychologických triků obchodníků. Čichové vjemy rovněž vyvolávají vzpomínky na vánoční svátky a nutí nás obdarovávat.
- Balíček zadarmo: každý kdo se někdy vydal na vánoční nákupy do klasického obchodního domu ví, že prodejci občas používají lákadla v podobě zboží zdarma. Snadno tak zakoupíte kosmetiku za nevídané částky, pakliže vás zláká akce 1 + 1 zdarma. A zase ta psychologie!
- Červené odstíny všude kam se podíváš: červená zkrátka k Vánocům patří, avšak má i onen stimulační efekt, co se týká vánočních nákupů. Možná si díky tomuto odstínu výzdoby v prodejnách odnesete víc, než jste plánovali.
- Pečlivá organizace zboží: zákazníkovu pozornost nejprve upoutá zboží, které je v popředí prodejny. Proto kousky, které chtějí podnikatelé skutečně prodat, umísťují co nejblíže vchodu.
Vánoční nákupy a vše kolem nich: A jak to mají lidé s utrácením za dárky?
Pokud bychom dle průzkumů zhodnotili vánoční nákupy a utrácení za dárky genderově, určitě v tomto ohledu vede ženské pokolení. Dámy mají zkrátka k nakupování o něco vřelejší vztah než pánové. A jak jsou na tom ti, kteří jsou singl? Podle statistik nakupují mnohem více nepraktických darů než zadaní, rovněž i více utratí. Až v pětatřiceti procentech pak lidé pořizují svým blízkým pod stromek pět až deset darů. Střídmější a rozvážnější jsou v obdarovávání především lidé nad 50 let věku. Co se týče předběžného nakupování dárečků, v tomto ohledu se drží společnost stále zpět. Pouze 10 až 11 % lidí obstará dárky pro rodinu a přátele už počátkem podzimu. Letošní svátky také značně ovlivnila pandemie koronaviru a mnoho zaměstnanců bylo z firem propuštěno. Z tohoto důvodu se předpokládá (dle průzkumů), že čeští občané budou šetřit a utratí za dárky pro blízké jen do 5 000 korun (téměř 50 % lidí v tuzemsku).
Vánoční nákupy a vše kolem nich: Letošnímu adventu vévodí e-shopy
Rok 2020 se stal velmi přínosným zejména pro e-shopy. Doba „covidová“ jim totiž nanejvýš nahrává. Lidé nechtějí čekat ve frontách obchodních center, a tak raději přistoupí k výběru zboží na internetu. Pozor však na bezhlavé utrácení. Dle průzkumů jsme ochotní za online nákupy vynaložit daleko více peněz než fyzicky v prodejnách. A ještě tu máme jednu „perličku“. Někteří nakupující vybírají dárky pod stromeček na toaletě. Také mezi ně patříte? Nutno říct, že v určitých rodinách může být tento prostor skutečně tím nejpoklidnějším z celého obydlí.
Vánoční nákupy a vše kolem nich: Pozor na nekalé praktiky úvěrových společností
Mnozí si na vánoční nákupy překvapivě nešetří a dárky pořizují až z poslední výplaty v kalendářním roce, nebo z případných prémií (více jak polovina společnosti). Velkým úskalím jsou však nabídky úvěrů, kterými se to kolem Vánoc jenom hemží. Buďte obezřetní, pakliže se rozhodnete pro půjčku na dárky. Pečlivě si propočítejte, zda ji jste schopní opravdu splatit. Češi obecně nemají dobrý pohled na půjčování si na nákupy dárků, přesto je každoročně zaznamenána vyšší poptávka o tyto produkty. Pozor tedy na dluhovou past.
Autor článku: Iveta Berezkinová
Diskuse k článku