
Black Friday je tu! Kde a proč černý pátek vzniknul a na co si dát při nákupech pozor?
Black Friday neboli černý pátek je celosvětově oblíbeným nákupním „svátkem“, kdy prodejci výrazně zlevňují své produkty. Připadá vždy na poslední pátek v listopadu, tudíž letos je právě dnes 27. 11. V roce 2020 pravděpodobně nevyrazí davy lidí do obchodů s oblečením, módními doplňky nebo elektronikou. Tyto plány poněkud zkomplikovala pandemie koronaviru. Vánoce ale v ohrožení nejsou. Slevová mánie v těchto dnech zasáhla především e-shopy.
Napadlo vás někdy, kde se tu vlastně onen Black Friday vzal? Možná vás překvapí, že černý pátek nebyl původně spojován s žádnými nákupními horečkami před svátky. Jestliže jste byznysmen či byznysmenka a orientujete se v ekonomickém sektoru, pak asi tušíte. Pojďme si přiblížit historii tohoto dne a říct si i to, na co si dát při předvánočním nakupování pozor.
Black Friday a jeho historie
Než začal být vnímán Black Friday jako nákupní svátek, z kterého těží především prodejci, předcházely mu dvě zásadní události. Za těmi musíme vycestovat až za oceán, konkrétně tedy do Spojených států amerických. Zhruba před 151 lety dne 24. 9. 1869 se odehrál na americké trhu celosvětově známý krach, který způsobili dva finančníci z Wall Street. Byli jimi Jay Gould a Jim Fisk. Ti skoupili od mnoha důvěřivých Američanů zlato v domnění, že pomohou zvednout jeho hodnotu. Pak ale nastal nenadálý hluboký propad newyorské burzy. Černý pátek se tedy začalo říkat tomuto dnu zcela logicky. Znamenal pro řadu lidí a firem v podstatě totální finanční fiasko. Několik desítek let na to došlo v Americe k další události, která je k Black Friday připisována. V padesátých letech minulého století totiž ve Filadelfii nastal nezměrný chaos (po Dni díkuvzdání). Ten byl vyvolán neuvěřitelným množstvím nakupujících a turistů, jež se navalili do obchodů před plánovaným fotbalovým zápasem.
Black Friday všude kolem nás
Je zřejmé, že Black Friday je populární hlavně v Americe. Tamější lidé jsou ve dny ohromných slev doslova jako divá zvěř. Firmy dokonce svým zaměstnancům vyčleňují na tyto momenty volno. V Čechách jsme se zatím tak extrémních přístupů nedočkali a možná je mírní i současná protiepidemická opatření, černý pátek se však i přesto v tuzemsku docela rozmohl. O mega slevách častokrát slýcháváme už měsíc před onou nákupní páteční horečkou a nezřídka kdy dochází k prodloužení akcí i na prosinec. Slevy mohou skutečně velmi lákat, je ale potřeba zachovat chladnou hlavu a být při samotných nákupech obezřetný.
Black Friday skrývá nejedno úskalí. Na co se při nákupech zaměřit?
Během dnů takzvaného Black Friday se to všude hemží slevami. Třicet procent na bundu, padesát procent na lednici a šedesát procent na televizi. Mnoho lidí má rovněž po výplatě a leckdy disponuje i nějakými těmi odměnami. V ohrožení nákupní horečky je tedy téměř každý. Prodejci hrají na city, mají „vymakaný“ marketing a přesvědčují zákazníky skrz reklamy, že právě jejich nabídka je ta nejlepší. Zaměřte se však při výběru zboží na tyto parametry:
- Je daný e-shop opravdu věrohodný a nevyžaduje podezřelé platby? I když vás ovládl Black Friday, prověřujte si raději recenze daného prodejce. Z těch zpravidla vyčtete, zda je bezpečné uskutečnit nákup. Minulí zákazníci poskytují dobrou zpětnou vazbu.
- Zboží může být prodáváno se slevou bez slevy. Upřesněme si tedy tento krkolomný výraz. Obchodník záludně vystaví například pračku se slevou padesát procent, ale u jiného prodejce ji seženete bez slevy přesně za tuto poníženou cenu. Proto používejte i při Black Friday některé srovnávače produktů, jako je třeba osvědčená Heureka.cz
- Věrohodnost daného e-shopu nebo obchodu lze ověřit i na stránkách České odchodní inspekce.
- Buďte opatrní při odpovědích na podivné akce, které nabízí „něco“ zadarmo. Podvodníci rádi zneužívají právě černý pátek pro své nekalé úmysly. Pro jistotu nereagujte na žádné podezřelé nabídky dárků za objednávku.
Autor článku: Iveta Berezkinová
Diskuse k článku