Jaké otázky byste si měli položit, než změníte zdravotní pojišťovnu
Měnit zdravotní pojišťovnu jen na základě poutavé náborové akce je krátkozraké a nepříliš rozumné řešení. Změně pojišťovny, jež za vás bude odvádět ze zákona povinné zdravotní pojištění, by měla předcházet zralá úvaha. Než přistoupíte k činu, zamyslete se nad několika důležitými parametry.
Změnit zdravotní pojišťovnu lze podle zákona o veřejném zdravotním pojištění ve dvou termínech v roce, přičemž platí, že přehlásit se můžete pouze jednou za 12 měsíců. Termín pro podání přihlášek je od 1. července do 30. září, klientem nově zvolené zdravotní pojišťovny se pak stáváte od 1. ledna následujícího roku. Pokud nestihnete druhý termín tohoto roku, je možné přeregistrovat se znovu od 1. ledna do 31. března roku 2018, v tomto případě se klientem nové pojišťovny stáváte od 1. července roku 2018. Samotné provedení změny je administrativně jednoduché. Stačí pouze v přestupním období vyplnit příslušný formulář, dostupný ve většině případů online, a veškerou potřebnou administraci vyřídí nová pojišťovna za vás.
Jakou má pojišťovna tradici a reference?
Zajímejte se, jak dlouho pojišťovna funguje, jakou má tradici, kolik eviduje pojištěnců a jakou má pověst. Nebojte se poptat i známých, kde jsou pojištěni a jak jsou spokojeni, abyste měli jistotu, že získáte vždy to nejmodernější profesionální lékařské ošetření. Mezi stabilní pojišťovny s lety prověřenou tradicí patří například Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ČR, největší zaměstnanecká pojišťovna u nás, jež byla vyhlášena celkovým vítězem soutěže o nejlepší zdravotní pojišťovnu roku 2015 a 2016.
Jsou benefity pojišťovny pro vás natolik zásadní, abyste se rozhodli pro změnu?
Dnes už každá zdravotní pojišťovna nabízí svým klientům speciální bonusové programy. Nadstandardní nabídky představují jednu z mála možností, jak získat konkurenční výhodu. Ty mají nejrůznější podobu – od příspěvků na prevenci či na sport až po atraktivní slevy. Rozhodnout se pro změnu pojišťovny jen proto, že byste zrovna uvítali 40% slevu na předplatné oblíbeného časopisu nebo příspěvek na nákup přilby pro syna, tedy není příliš strategické. Řada podobných nabídek má navíc jen časově omezenou platnost, z dlouhodobého hlediska tedy nemá význam.
Má vyhovující pokrytí?
Nejdůležitějším kritériem ze všech je být veden u takové pojišťovny, s níž mají uzavřen smluvní vztah všichni lékaři, specialisté a zdravotnická zařízení, kam docházíte. Problematičtější je u některých pojišťoven dostupnost lékařské péče v určitých regionech. Následkem neuvážené volby byste mohli například přijít o lékaře, s nímž jste roky spokojeni a jemuž důvěřujete, a to jen proto, že s ním nemá vybraná pojišťovna podepsanou smlouvu. Smluvní síť a dobré pokrytí tak zůstává nejzásadnějším faktorem.
Jaký má přístup ke klientům?
Ve středu zájmu by také měl být přístup pojišťovny ke klientům a možnost kontaktu. Kromě klientských center, kde se můžete osobně zastavit a vyřešit váš problém, se pomalu veškeré byrokratické procesy přesouvají stále více do virtuálního prostředí internetu. Zvolená pojišťovna by tedy měla být ve vztahu k pojištěncům vstřícná, s proklientským přístupem, snahou co nejvíce zjednodušovat kontakt a omezovat úřední papírování na minimum.
Diskuse k článku