Sociální psychologie a 12 zajímavostí kolem ní: Co o lidech zjistili vědci?
Sociální psychologie zkoumá, jak se lidé v určitých situacích chovají a co prožívají. Je to disciplína velmi zajímavá, která leckdy přináší z vědeckých kruhů překvapivé informace. Některé z nich vám nyní osvětlíme. Věděli jste například, že milí a přívětiví lidé mívají mnohem častěji finanční potíže oproti těm nevlídným a nepříjemným? Podle výzkumu je to dáno tím, že ti „hodní“ obvykle přikládají penězům menší význam…
J
e toho ale daleko více, co sociální psychologie nabízí. Díky některým faktům se můžete o sobě dozvědět i to, co jste dříve netušili. A možná vás to přiměje se nad některými svými názory nebo chováním zamyslet. Vědět znamená posouvat se vpřed a neustrnout.- Věděli jste, že přítomnost jiných lidí může mít významný vliv na vaše chování? Sociální psychologie se zabývá i tímto. Zajímavostí je, že pokud se ocitne skupina lidí u nehody, je mnohem menší pravděpodobnost individuálního zásahu nějaké osoby. Říká se tomu „efekt přihlížejícího“.
- S výše uvedeným také úzce souvisí to, že lidé jsou snadno ovlivnitelní skupinovým názorem – i přes jejich jiný pohled na věc. Člověk má tendence souhlasit klidně i s nesprávným rozhodnutím nebo informací, když je názorový tlak skupiny kolem něj až příliš intenzivní.
- Sociální psychologie také nastiňuje fakt o tzv. „potvrzení očekávání“. Jedná se o situaci, kdy člověk vyhledává cíleně informace, které potvrzují jeho vlastní přesvědčení. Současně ale ignoruje ty, jenž jsou v rozporu s jeho pohledem na věc. To může být poněkud úzkoprsé.
- Lidé jsou údajně velmi ovlivnitelní, pokud je řídí silně autoritativní osoba. Pokud ji až fanaticky uctívají a váží si ji, jsou pro ni podle vědců ochotni udělat skutečně cokoliv. To ostatně potvrzuje i jeden šokující experiment sociální psychologie, při kterém bylo zjištěno, že lidé by klidně uštědřili jiné osobě potenciálně smrtelný elektrický šok – když by jim to nařídili experimentátoři.
- Jiná studie sociální psychologie zase zkoumala vysoce postavené korporátní manažery (celkem asi 261 lidí) a zjistila, že až 21 % z nich jevilo psychopatické rysy – což je číslo vědecky srovnatelné s vězni.
- Zajímavým faktem také je, že pozitivní náhled na ostatní lidi je dán tím, jak jste v životě šťastní, dobrosrdeční a emočně stabilní. Negativismus podle vědců podněcuje naopak narcismus a antisociální chování.
- Podle amerických vědců může mít na děti negativní dopad označení „chytrý“. O to obzvlášť ze strany rodičů a učitelů. Pro děti toto může předznamenávat emocionální a sociální zátěž. Pokud přichází toto „nálepkování“ od matky či otce, může být pro potomka nedůvěryhodné – ovlivněné láskou, pokud pak přichází od pedagogů ve škole, může rozvinout úzkosti a defenzivní postoje. Naopak pozitivní hodnocení přátel v souvislosti s označením „chytrý“ je dětmi považováno jako důvěryhodné, neboť kamarádi od nich nemají žádná očekávání.
- Bylo též zjištěno, že necharismatičtí lídři jsou méně efektivní, protože jim chybí strategické chování. Ti, kteří oplývají charismatem na tom, ale nejsou o moc líp. Těm zase chybí dle vědeckých pracovníků zabývajících se sociální psychologií operativní chování. Nejlepší vedoucí jsou prý ti, kteří mají od každého trochu.
- Zvýšené pojídání sladkého má prý skutečně souvislost s tím, jak moc jsou lidé příjemní, nadneseně řečeno „sladcí“. Vědci totiž zjistili, že ti, co rádi sladké, bývají o dost přívětivější a méně neurotičtí než ti, co na sladké nejsou.
- Často lidé říkají „vžij se do jeho kůže a pochopíš“. Tento termín je ale podle studie nesprávný a nesouvisí s realitou. Dle všeho nepomůže pohled jinýma očima danou situaci pochopit nebo snad zlepšit mezilidské vztahy. Naopak může pomoct to, že si nebudete dělat domněnky.
- Možná jste někdy slyšeli o tom, že samota údajně škodí duševnímu zdraví. Vědci však upřesňují tuto informaci – ti, co jsou rádi sami, mohou být díky samotě kreativnější!
- Věděli jste o tom, že vyprávění má velkou moc – pokud chcete někoho přesvědčit o svém stylu uvažování? Klidně i na půl smyšlené příběhy jsou od nepaměti používány i k odlišení se od konkurence v případě uvádění produktu na trh. Lidé mají zkrátka vyprávění rádi, obzvlášť, když je kratší a zajímavé.
Autor článku: Iveta Reinisch
Diskuse k článku