V práci si držte odstup. 7 věcí, které byste na sebe neměli za žádných okolností prozradit
Všichni jsme jistě zažili chvíle, kdy pracovní konverzace v práci přejde v hovor osobní. A někdy o sobě v takové chvíli povíme kolegům či šéfovi i to, co by rozhodně vědět neměli. Vyprávíme o rodině, dětech, financích nebo třeba i o svých dlouhodobých cílech. Hranice mezi pracovním a osobním povídáním je mnohdy tenčí než by se mohlo zdát. Aniž by nám docházelo, že práce a osobní informace k sobě nepatří. Přílišné mluvení může naši kariéru ohrozit.
I když je zcela normální otevřít se přátelům nebo členům rodiny, u práce toto rozhodně neplatí. I když máme pocit, že je náš šéf kamarád, měla by některá témata zůstat tabu. Bez ohledu na to, jak blízký náš vztah je. Právě nalezení rovnováhy mezi osobním přístupem a udržováním profesní hranice, je klíčové.
Práce není zpovědnice
Jestliže patříte mezi lidi, kteří neudrží jazyk za zuby, rádi se druhým otevírají a poví i to, co neví, pak můžete mít v práci problémy. Ale nejste v tom sami. Najít tu správnou hranici mezi osobním a pracovním životem v tomto směru umí jen skutečně málokdo. Pamatujte na to, že veškerá osobní témata by měla zůstat za dveřmi vašeho zaměstnání. Do práce jednoduše nepatří. I když teď máte třeba s kolegy skvělé vztahy, může se to jako mávnutím kouzelného proutku obrátit. Pak budete stát v kanceláři jako nazí, protože ostatní o vás budou vědět naprosto všechno. I vaše slabiny.
Milostný vztah na pracovišti jako riziko v osobním i pracovním životě
Správná komunikace vám pomůže rychle zapadnout do pracovního kolektivu i najít nové přátele
Témata, která do práce rozhodně nepatří
Se svými spolupracovníky trávíte sice spoustu času, v týdnu jistě více než se svou vlastní rodinou. A tak není divu, že si vytvoříte až příliš blízké vztahy. I tak ale existují hranice, které bychom neměli překračovat. Poradíme vám, jakým tématům je rozhodně vhodné se nevěnovat a čemu se striktně vyhýbat.
1 . Práce a naše osobní finance
Zaměstnanci se šéfovi často svěřují se svými finančními potřebami ve snaze dosáhnout zvýšení platu. Tohle však nefunguje. Zaměstnavatel rozhodně nezvyšuje plat podle toho, jestli aktuálně platíte vysokou splátku hypotéky nebo potřebujete zaplatit kroužky dětem. Podle psychologů pak navíc tím, že svému šéfovi odkryjete svoji finanční situaci, můžete vést k tomu, že vás nepovýší nebo vás bude nutit do přesčasů.
2. Práce a osobní vztahy
V žádném případě se pak v práci nebavte o svých osobních vztazích. Pokud se vás kolegové zeptají na partnera či partnerku, nemusíte se hned rozpovídat o svých osobních problémech. Může to mít velice negativní dopad na vaši profesní image. A kolegové či šéf vás mohou začít vnímat úplně jinak. Jestliže si potřebujete vzít volno, například kvůli tomu, abyste se postarali o svůj protějšek například po operaci, nemusíte nikomu sdělovat detaily. A už vůbec byste v práci neměli hovořit o záletech nebo sexu. Jde o vaši čistě osobní intimní záležitost a nikomu dalšímu do toho nic není.
3. Nenáviděná práce
Ne každý má práci, kde je mu dobře, a která ho baví. I v případě, že patříte mezi ty, co do práce chodí jen z povinnosti a kvůli penězům, nikdy to nesdělujte kolegům a už vůbec ne šéfovi. Okamžitě budete označeni za negativního člověka. Stejně tak nekomentujte pracovní úkoly, které vám nevoní. Řeči o tom, jak vás práce štve a jak ji nemáte rádi, vedou velice rychle k ukončení pracovní smlouvy.
4. Práce a pohled na světové události
Politická situace, války, inflace… Věci na světě se dějí a každý z nás má na tyto problémy různý pohled. Není ani dobrý, ani špatný. Je zkrátka náš. A tak to je v pořádku. Hádat se o tom, na čí jste straně, případně řeči o tom, že ten druhý je horší, protože má na situaci jiný náhled, nevede k ničemu dobrému. Konverzace tohoto typu končí v nejlepším případě uražením se, v horším případě mohou skončit klidně i u soudu. A především: taková konverzace do práce vůbec nepatří.
5. Práce a pomluvy
Nejen vůči šéfovi, ale i vůči kolegům byste se měli vystříhat jakýchkoliv pomluv. Jen tak si můžete udržet profesionální vztah a být vnímáni jako týmoví hráči. Neroznášejte drby a nebavte se za zády lidí, kteří vaši konverzaci neslyší. Není to slušné.
6. Dramata v životě a pracovní život
Každý má občas nějaké problémy, se kterými se musí vypořádat. Někdy jde o problémy tak těžké, že může být náročné soustředit se na běžné denní činnosti nebo práci. Ovšem sdělování podrobností o vašich oobních problémech může mít velký vliv na to, jak šéf či kolegové vnímají vaše rozhodovací schopnosti nebo emoční inteligenci. A mohou mít i obavy z toho, jak budete dále zvládat svoji práci.
7. Práce a zdraví
Ohledně svého zdraví si dávejte pozor na to, co svým kolegům nebo šéfovi sdělujete. Vyhněte se diskuzi o citlivých tématech a podrobnostech vašich zdravotních problémů. Snadno by to mohlo být jednou použito proti vám, i když to teď třeba tak vůbec nevypadá.
Autor článku: Monika Poledníková
Diskuse k článku