Svatební koordinátorka: Práce snů nebo hektické povolání. Kateřina Kalačová si touto profesí splnila svůj velký sen
„Být svatební koordinátorka je krásné poslání,“ říká svatební koordinátorka Kateřina Kalačová, která působí v golfovém resortu Kaskáda v Kuřimi u Brna. Pomáhá snoubencům, aby prožili svůj svatební den podle svých představ a odnesli si ty nejkrásnější vzpomínky.
Svatební koordinátorka. Něco takového znám jen z romantických filmů. Co si pod tím mám představit v reálu?
„Svatební koordinátorka je osoba, která se postará o to, aby svatební den proběhl podle představ nevěsty a ženicha, v klidu a bez zbytečného stresu. Pomůže svatbu naplánovat, postará se, aby se na nic nezapomnělo, provede celým svatebním dnem. Je spojkou mezi dodavateli jednotlivých služeb, řeší nenadálé situace, zkrátka je jejím úkolem uvést vše do souladu a harmonie tak, aby snoubenci mohli hodit za hlavu všechny starosti a náležitě si svůj den užít.“
Proč je výhodné najmout si svatební koordinátorku? Jaké to má výhody? Proč bych to měla udělat?
„Určitě bych doporučila využít služeb koordinátorky alespoň na koordinaci svatebního dne. Nezdá se to, ale den D zahrnuje celou řadu malých detailů, na které je třeba myslet, a které se mohou pokazit. Obvykle tuto roli přebírá buď svědkyně nebo některá z kamarádek, ne vždycky to však dělají s chutí. Koordinátorku si najměte, pokud si chcete vychutnat svůj svatební den jako královna, o kterou je náležitě postaráno, a pokud chcete, aby se stejně cítili i vaši hosté.“
Co všechno tedy je náplní Vaší práce, co svatební koordinátorka dělá?
„Působím jako svatební koordinátorka v golfovém resortu. Pečuji o snoubence od jejich prvotní poptávky a návštěvy resortu až po den D. Domlouváme průběh svatby, zasedací pořádek, výzdobu, catering, ubytování v hotelu nebo třeba focení na golfovém hřišti. K dispozici jsem také v průběhu celého svatebního dne, což zahrnuje dlouhý seznam aktivit. Pokud je to jen trochu možné, splním snoubencům každé jejich přání.“
Tedy, rozhodnu-li se, že se vdám a nechci se o nic starat, najmu si Vás a Vy se o všechno postaráte?
„Záleží na naší domluvě na začátku spolupráce. Pokud se rozhodnete, že se nechcete starat vůbec o nic, postarám se o vše já. Svatební koordinátorka může zařídit svatbu tzv. na klíč, tedy od A do Z, nebo může převzít jen část aktivit a působit spíš jako styčný důstojník, který má o všem přehled.“
Takže si můžu objednat třeba jen organizaci hostiny nebo nám zařídíte třeba jen ty nejkrásnější svatební prstýnky?
„Většinou se s klienty domlouváme buď na koordinaci svatby v den D, nebo na plánování celé svatby včetně dne D. Pokud budete chtít zajistit jen jednu službu, jako třeba prstýnky nebo květiny, spíše Vám doporučím ověřeného dodavatele, se kterým se už domluvíte sama. Přece jen jsou třeba prstýnky, šaty nebo květiny hodně osobní věc.“
Jak se člověk k takovému "vysněnému" zaměstnání (svatební koordinátorka) dostane? Přeci jen to asi není jen tak obyčejná práce.
„Koordinování svateb je nádherná práce. Dojímám se u každého obřadu a největší radost mi dělají rozzářené oči novomanželů a maminek a spokojení hosté. K práci koordinátorky jsem se dostala paradoxně přes svoji vášeň ke golfu. Naskytla se mi příležitost pracovat jako eventová koordinátorka v hotelu na golfovém hřišti a tato pozice zahrnovala i svatby. Byla to láska na první pohled! Teprve nedávno mi došlo, že se mi o svatbách už několik let zdává a nechápala jsem proč. Teď už to chápu.“
Jaká je Vaše původní profese a kdy Vás napadlo, že byste začala organizovat svatby?
„Všechna moje předchozí zaměstnání a aktivity měly co dočinění buď s organizováním nebo s cestovních ruchem. Ten jsem ostatně i vystudovala a zamilovala se do eventů a hotelnictví. Nemůžu tedy v mém případě mluvit o původní a současné profesi, spíše bych řekla, že moje aktuální práce je vyústěním těch předchozích, za což jsem velmi vděčná.“
Co všechno jste se musela naučit? Jsou na svatební koordinátorku nějaké kurzy, školení...?
„Svatební koordinátorka by měla mít hlavě přirozený organizační talent, nadhled, ale zároveň i smysl pro detail. Měla by být schopna rychle reagovat na změny, ale tak, aby to svatební hosté nepoznali. Zároveň by měla mít estetické cítění, smysl pro krásu a velkou dávku empatie. Vždyť svatba je především o emocích. Není to tedy o tom, co se musíte naučit, ale jestli to v sobě už máte. A pak to kultivujete a sbíráte zkušenosti. Kurzy pro svatební koordinátorky sice existují, nejvíc vás ale naučí právě praxe, na tu vás žádný kurz nepřipraví.“
Kolik svateb za rok koordinujete? A ve kterých měsících jste nejvytíženější?
„V našem gofovém resortu pořádáme každoročně (kromě dalších eventů) kolem dvanácti svateb, především v průběhu hlavní sezóny – od května do září, nejvíce jich probíhá v červnu, červenci a v srpnu. Výjimkou ovšem nejsou ani svatby mimo sezónu, letos máme za sebou už jednu únorovou a čeká nás dubnová. Kromě toho plánuji v letošním roce rozjet i svůj vlastní projekt Svatba bez starostí, v rámci kterého chci pomáhat nevěstám s plánováním a přípravami jejich dne D a v jeho koordinaci.“
Co je z Vašeho pohledu během organizace svatby nejnáročnější? A kolik času Vám jedna taková svatba zabere?
„Na tuto otázku se těžko odpovídá. Časová dotace je ovlivněna řadou faktorů, od typu a velikosti svatby, přes náročnost požadavků na catering a služby až po doprovodný program. Nejnáročnější u nás bývá týden před svatbou, kdy se ladí zasedací pořádek a poslední detaily a chystá se svatební tabule. Ještě se nám ale nestalo, že by něco nešlo podle plánu, maximálně se posunou časy jednotlivých aktivit, jako třeba krájení dortu. Ale to jsou drobnosti.“
Jsou klienti spíše takoví, že nechávají většinu věcí na Vás nebo chtějí mít pod kontrolou i sebemenší detail?
„Jak kteří. Každá svatba je jiná, stejně jako je jiná každá nevěsta a ženich. Někteří skutečně nechají organizaci celé svatby na koordinátorce, od vytipování vhodného svatebního místa, zajištění obřadu a dodavatelů jednotlivých služeb, až po výzdobu a koordinaci svatebního dne a třeba i zajištění svatební cesty, některým párům stačí koordinace svatebního dne, a někteří si potřebují jenom ujasnit, jestli cesta, kterou při organizaci své svatby zvolili, je správná. Podle toho se odvíjí i rozsah spolupráce. U našich klientů je to obdobné. Někteří mají jasnou představu, někteří se plně svěří do našich rukou.“
Jak moc předem je nutné rezervovat Vaše služby. A jak dlouho vůbec naplánování jedné takové svatby trvá?
„Služby dobré svatební koordinátorky určitě doporučím rezervovat alespoň rok před plánovaným termínem svatby, ty nejlepší bývají přes svatební sezónu hodně vytížené. Plánování svatby je individuální, budu se opakovat, ale každá je úplně jiná, liší se představy snoubenců, jejich finanční možnosti, velikost svatby atd. Některé svatby chystáte třeba rok, některé zvládnete za dva týdny.“
Je jasné, že před svatbou všechno chystáte a organizujete. Jaká je ale Vaše role v den D? Tedy v den svatby?
„V den svatby začínám obvykle dvě hodiny před obřadem, kdy kontroluji, jestli je vše nachystáno tak, jak bylo domluveno. Probíhají přípravy obřadního místa, připravujeme příjezdové občerstvení pro hosty. Jsem v kontaktu s nevěstou a ženichem, vítám svatební hosty, asistuji oddávajícím a matrikářce, jsem spojkou pro DJ. Starám se o svatební tradice a následně koordinuji obsluhu a kuchyň při vydávání oběda a odpoledního rautu. Pak už jsou to drobnosti: doplňuji sweet bar, krájím dort, přišívám upadlé knoflíky a mým očím neujdou ani střepy rozbitých skleniček. Pofoukám dětem bolavý prstík a nabídnu kapesník dojaté babičce. Je toho opravdu hodně. Především se ale starám o bezpečnost a pohodlí svatebních hostů.“
Jaké jsou nejčastější chyby, které lidé při plánování svatby dělají?
„Nepoužila bych slovo chyby. Spíš bych řekla, že si snoubenci plánování a přípravy svatby někdy zbytečně komplikují. Naplánují třeba několik přejezdů mezi místem obřadu, oběda a hostiny, trvají na koloně aut, která se jim rozpadne na prvním vlakovém přejezdu, nepočítají s „mokrou“ variantou nebo zahltí svatební hosty řadou aktivit, místo aby jim (a vlastně i sami sobě) dopřáli čas na oddech. V jednoduchosti je krása a platí to i pro svatby.“
Co byste doporučila těm, kteří se právě chystají na svatbu?
„Ráda bych podpořila všechny snoubence, aby odhodili veškeré obavy a uspořádali si svůj velký den přesně podle svých představ a bez ohledu na to, co si o tom budou druzí myslet. Vzpomínat totiž budete hlavně na to, jak jste se spolu cítili a jak jste si váš den užili!“
Autor článku: Monika Poledníková
Foto: Martina Ryšková, Petr Zátrapa
Diskuse k článku