Finanční gramotnost u dětí: Naučte děti hospodařit včas
Finance hýbou světem, a to i tím dětským. Finanční gramotnost by se měla stát výukovou samozřejmostí stejně jako čtení, psaní nebo počítání. Jak finance dítěti představit a naučit ho hospodařit? Kdy mu dát kapesné? Vězte, že oblast peněz se bude dítěti hodit celý život. Čím dříve se s ní naučí pracovat, tím lépe bude chápat souvislosti. Jak na finanční gramotnost u dětí?
Finanční horoskop podle znamení zvěrokruhu: Panny umí dobře investovat, Berani dokáží skvěle šetřit
Finance jsou součást života
Kolik stojí vajíčka, máslo, chleba, oběd ve škole? To jsou jen některé ze základních znalostí. Samozřejmě i dospělí někdy tápou v cenách, které se navíc mění dle akcí a řady dalších věcí, ale je potřeba zhruba vědět, v jakém řádu se ceny pohybují. Mluvte s dětmi o cenách od dětství. U malých dětí pomáhá jako měnová jednotka například kopeček zmrzliny. Když ti koupím tohle auto, stojí to jako 4 kopečky zmrzliny je účinnější, než že to stojí 100 Kč. Zároveň jim ukazujte souvislosti: pokud koupíme toto, peníze už nebudou stačit na tamto. Zůstaňte důslední, nesahejte do rezerv.
Jak na kapesné
Peníze nejsou tabu. Uvědomme si, že na nich stojí celá západní společnost. Zároveň je třeba připustit, že nejsou řešením všech našich problémů, a to ani dítěte. Peníze také nejsou trvalým motivačním prvkem. Naopak, čím víc peněz dítěti dáváte, tím méně získáváte. Kapesné by mělo mít jasná pravidla.
- Peníze nerostou ve vaší peněžence ani v bankomatech! Součástí kapesného by měla být nějaká přidaná hodnota dítěte. Například povinnost vynést koš, umýt nádobí, vyndat myčku, vyvenčit psa.
- Snížení kapesného by neměl být trest. Pokud však dítě něco rozbije nebo ztratí, pak je to jen důsledek jeho chování, nikoli trest. I když dítě to může jako trest vnímat.
- Peníze nejsou „odměna“. Věta typu: „Když budeš mít samé jedničky, dám ti určitý obnos,“ je cesta někdy trošku do pekel. Dítě se přestane učit pro sebe, ale jen pro samotný výsledek. Kapesné může mít dokonce kontraproduktivní efekt. Bez finančního ohodnocení se dítě bude odmítat učit.
- Došli ti peníze? Pak musíš počkat na výplatu. Zde je to hodně o odolání manipulativně emočním snahám dítěte. Ale v dospělém světě výplata také nepřijde dřív…
- Úvěr a úrok. Pokud dítěti peníze „nevyjdou“, můžete si zahrát na úvěr. Pak ale nastavte i úrokovou sazbu. Dítě snáze pochopí princip toho, že půjčení peněz je ve finále drahý koníček.
Finanční gramotnost: Síla hodnoty věcí
Hospodaření s penězi někdy činí problém i nám dospělým. Ostatně stačí se podívat na průměrné zadlužení domácností. V prvé řadě je třeba dítěti vysvětlit, jaký je rozdíl mezi hodnotou napsanou na bankovce či minci a hodnotou dané věci. Ukažte jim, že módní věci jsou drahé, že utracený peníz za hračku je radost „jen“ pro dítě, protože některé věci již prodat nejdou anebo za velmi nízkou cenu (tedy s finanční ztrátou). Je potřeba je naučit, že někdy je lepší chvilku počkat než věc koupit, protože existují slevy či jiné obchody, kde může být cena nižší. Praktickými zkušenostmi děti máte šanci podpořit v tom, aby pořizovaly věci, jež skutečně chtějí a nebudou jen lapače prachu.
3 tipy, jak naučit dítě hospodařit s penězi
- Dejte dítěti možnost rozhodnout. Dítě na prvním stupni by mělo být schopno si spočítat útratu v obchodě. Dejte mu tedy určitý obnos, aby vybralo, co bude k jídlu. Procházejte obchodem a zjišťujte, co si za to můžete koupit.
- Kapesné jako výukový materiál. Starší děti by měli dostávat kapesné navýšené o náklady na dopravné či stravné ve škole. Je možné, že dítě zkusí kapesné „zpronevěřit,“ ale je lepší když si to vyzkouší u vás než u pozdějšího zaměstnavatele. Samozřejmě by měl nést i důsledky. Pořád se však jedná o výukový proces, ne drezuru.
- Podíl na svém snu. Pokud dítě po něčem touží, pak jej nechte se na tom finančně podílet. I kdyby se jednalo „jen“ o symbolickou částku.
Kapesné jako vlastní peníze dítěte
Řada rodičů nedává dětem šanci se s financemi naučit hospodařit. I když dítě dostane kapesné, často je to rodič, který rozhoduje, co si za to „může“ koupit. Děje se to obzvlášť u menších dětí. Je to sice „logické“, protože rodič má s penězi již zkušenost, ale zároveň ne zcela výchovně vhodné. Dítě totiž nevybuduje zodpovědnost za své finanční jednání. Kapesné tak bude jen „jiný“ účet rodiče, nikoli výukový materiál. Zkuste tedy nechat i malé děti chyby a „přijít“ o peníze tím, že dají přednost zdánlivé hlouposti před něčím, co by si opravdu mohli koupit.
Finanční zodpovědnost je třeba vybudovat
Pokud dítě přeskočí fázi kupování hloupostí (plyšáci, auta, pistolky či Barbie), dočkáte se stejného chování v pubertě nebo v mladém dospělém věku. Jenže tady už půjde o úplně jiné peníze. Dítě (mladý dospělý) si jednoduše začne kupovat věci, protože může. Vy mu už za zády nestojíte a rozhodně už není ve věku, kdy by vás chtěl poslouchat. Spolu s finanční gramotností přichází i zodpovědnost. A ta se musí budovat. Projít si chybami včas a ochutnat je může být zkušenost, které se vyvarují v budoucnu.
Využijte moderní technologie
V současné době existuje nejen řada zajímavých knih, které finance dítěti hravou formou vysvětlí, ale též mnoho chytrých aplikací, jež pomohou se sledováním výdajů a příjmů. Nebojte se je v tomto směru podpořit. Možná se přiučíte něco i vy.
Autor: Markéta Palatin
Diskuse k článku