Předvánoční slevy a jejich záludnosti: Zůstaňte obezřetní a nepodléhejte davové psychóze
Předvánoční slevy mohou kdekoho zlákat ke koupi vánočních dárků pro blízké, často ale v sobě nesou i odvrácenou tvář v podobě podvodů a slev, které ve skutečnosti nejsou slevami. Poradíme vám, jak na tyto praktiky vyzrát a ušetřit nemalé peníze!
Je více méně jasné, že mnoho obchodníků chce z období adventu vytěžit co nejvíce. A lidé na tuto „hru“ obvykle snadno přistupují, neboť nakupují dárky pro své nejbližší a jsou v jakémsi shonu. Předvánoční slevy zkrátka táhnou, je ale potřeba mnoho věcí prověřovat, než se pustíte do nějaké investice.
Předvánoční slevy aneb Několik rad pro kupující
- Jakmile si vyhlédnete nějaké zboží v předvánoční slevě, porovnejte jej u více prodejců. K tomuto účelu slouží na internetu hned několik srovnávačů cen. Můžete tak nakonec zjistit, že konkurence má onen produkt o dost levnější.
- Než sáhnete po zboží v předvánoční slevě, zjistěte si recenze o obchodníkovi. Vyvarujete se tak problémům s případným nedodáním zásilky anebo její pochybné kvalitě.
- Předvánoční slevy mohou na některé lidi působit jako magnet. A tak se nezřídka kdy stává, že koupí nepotřebnou věc či nevhodný dárek. Působte v tomto ohledu preventivně a důkladně promyslete, zda onu věc skutečně potřebujete, anebo zda bude praktická pro toho, kdo ji dostane „pod stromeček“.
- Při online nakupování v předvánočních slevách si dejte pozor, na co vlastně klikáte. Internet je obzvlášť v tomto čase plný nástrah. Některé společnosti dokonce mohou vylákat cenné osobní údaje. Ostatně, i platby kartou by měly být u těchto pochybných prodejců zcela zapovězené.
- Pokud budete nakupovat dárky v předvánočních slevách osobně, tj. v kamenných prodejnách, dejte si pozor, aby vám obchodníci nenaúčtovali „omylem“ plnou cenu za zboží. Slevu, pro kterou jste si přišli, pečlivě ohlídejte.
- Mějte také na paměti, že některé předvánoční slevy nejsou v podstatě skutečné. Někteří obchodníci si totiž mohou ceny za zboží předtím uměle zvýšit a poté je pouze na oko snížit – tak se produkt v podstatě dostane na běžnou tržní cenu. V tomto ohledu právě pomohou srovnávače cen.
- Obezřetní byste měli být i tehdy, pokud prodejce inzeruje „totální likvidaci prodejny“, „totální výprodej“, slevy jen do konkrétního data a podobně. Jedná se o poměrně běžný marketingový tah, který láká zákazníky k nakupování v předvánočních slevách. Přitom skutečnost je jiná – zboží je tedy po Vánocích dostupné klidně i o polovinu levnější a slevy pokračují i přesto, že byly před svátky ohraničené (nebo prodejna nadále funguje, i když reflektovala svou likvidaci).
Předvánoční slevy a Psychologie marketingové strategie
Abyste zcela nepodlehli předvánočním slevám, je také dobré, když pochopíte psychologii sváteční marketingové strategie – a vězte, že ji používá skutečně téměř každý obchodník. Cíl je jasný – přimět vás k útratě co největšího množství peněz. Co má tedy na člověka významný vliv?
- Barvy: s Vánoci je nejčastěji spojena červená a zelená barva – proto v obchodních domech (ale i na webových bannerech) před svátky uvidíte mnoho ozdob v těchto odstínech. Červená vás má totiž stimulovat k tomu, abyste utráceli (dodává energii) a zelená má vyvolat optimismus či pocit štěstí a také bohatství.
- Hudba: pokud vás při nákupech v předvánočních slevách doslova pronásledují dokola hrající vánoční písně (hlavně ve velkých nákupních centrech), není to rozhodně náhoda. Vánoční melodie mají za úkol ve vás vyvolat nostalgii – mají udržet zákazníky v „duchu Vánoc“ a tedy v touze nakupovat dárky.
- Vůně: někteří obchodníci povýšili své prodeje v kamenných prodejnách na vyšší level, a tak dokonce umožňují zákazníkům prožít další smyslový zážitek – cítíte skořici, vanilku, sušený pomeranč nebo třeba hřebíček? Užijte si to a nezapomeňte po tom otevřít svou peněženku...
Ať už tedy letos vsadíte na předvánoční slevy, nebo koupíte cokoliv za plnou cenu, nezapomeňte, že Vánoce jsou hlavně o setkávání s těmi nejmilovanějšími. Navštivte tedy toho, koho máte rádi, prožijte spolu příjemný sváteční čas a nepodmiňujte jej věcnými dary – vztahy jsou stále důležitější než věci.
Autor článku: Iveta Reinisch
Diskuse k článku