Psychomotorický vývoj dítěte v 1. roce - Co by mělo dítě všechno umět?
Pokud jste novopečenou maminkou, možná často přemýšlíte o tom, zda děláte všechno správně. Existují tisíce knih o tom, jak by se mělo vyvíjet dítě, kdo by je ale s tím malým drobečkem na hrudi měl čas číst? Proto vám přinášíme přehledný článek o tom, jaký by měl být psychomotorický vývoj dítěte.
Článek věnujeme 1. roku života dítěte a rozdělili jsme ho na 12 měsíců. U každého měsíce najdete v přehledných bodech to, co by mělo dítě umět. Tato tabulka vám pomůže i při pravidelných kontrolách u dětské lékařky. Proto si ji vytiskněte nebo stáhněte do PDF. Bude se vám hodit.
Psychomotorický vývoj dítěte v 1. roce života
Dítě se vyvíjí každý den a změny je tak možné sledovat na mnoha částech jeho těla nebo chování. Změny je možné sledovat u sluchu, zraku, v řeči nebo v sociálním vývoji. Zvýšenou pozornost věnujte také břichu, zádům, souhře těla, dovednostem a jemné motorice.
Miminko - 1 měsíc
Po návratu z porodnice nastává období šestinedělí, ve kterém se maminka i dítě adaptují na změny a nové podmínky. Dítě ještě nemá žádný režim, a tak chce prvotní souhra více trpělivosti. Dítě má prakticky neustálou potřebu být blízko matky.
- OČI - Reaguje na světlo. Před silným světlem přivírá oči. Krátký oční kontakt udrží až postupem času.
- ZVUKY - Při nespokojenosti pláče, při spokojenosti vydává různé jiné zvuky.
- PSYCHOMOTORICKÝ VÝVOJ DÍTĚTE - Postupem času je schopné sevřít ruku v pěst nebo vložit prst do dlaně.
- ZÁDA - V poloze na zádech se schoulí do nestabilní polohy.
Miminko - 2 měsíce
Druhý měsíc je pro maminku a dítě obvykle klidnější, neboť se už dítě dokáže přizpůsobit stanovenému režimu a rituálům. Zároveň si začíná uvědomovat příčiny a následky. Bezpečně pozná matku nebo osobu, která se o něj denně stará, což dává najevo živou a veselou mimikou. Pasení koníků u některých dětí začíná už od 2. měsíce.
- BŘICHO - Dítě v poloze na bříšku začíná zvedat hlavičku.
- GESTA - Ve druhé měsíci se můžeme těšit na první úsměv dítěte.
- RUCE - Spojuje k sobě ruce a vnímá kontakt.
- PSYCHOMOTORICKÝ VÝVOJ - Dítě dokáže pohledem fixovat hračku.
- SLUCH - Dítě začíná reagovat na silné zvukové podněty. Otáčí se za zvukem nebo se rozruší při silném zvuku.
Miminko - 3 měsíce
S dítětem si ve společnosti užijeme čím dál větší legraci. Začíná totiž aktivně reagovat na podněty, usmívá se a motivuje nás k zájmu o něj. Kromě matky začíná poznávat i další blízké osoby.
- SLUCH - Sluchové dovednosti se zlepšují i ve 3. měsíci, kdy se dítě po hlasitém zvuku probudí.
- ZRAK - Otáčí hlavičku a je schopné sledovat oblíbenou hračku.
- ZVUKY - Hlasitými zvuky je dítě schopné vynutit si svoje potřeby.
- ZÁDA - V leže na zádech je schopné ležet rovnoměrně.
- PSYCHOMOTORICKÝ VÝVOJ DÍTĚTE - Dítě je schopné rozevřít ruce a začíná se zajímat o hrazdu (například na hrací dece).
Miminko - 4 měsíce
Ve 4. měsíci začíná být dítě komunikativní a začíná se zajímat i o ostatní lidi mimo blízké osoby. Projevuje radost, když ho blízký člověk chce vzít do náruče.
- ZÁDA - Při poloze na zádech dítě zvedá nohy, spojuje vnitřní strany chodidel a palce.
- ZVUKY - Děťátko hledá zdroj zvuku, samo vydává různé bublavé zvuky a začíná si hrát s hláskami.
- OČI - Dítě začíná pohybovat očima bez pohybu hlavy.
- PSYCHOMOTORICKÝ VÝVOJ - Ruce sahají po nabízené hračce směrem do kříže, pro hračku je schopné se natáhnout také do strany.
Miminko - 5 měsíců
V 5. měsíci se můžeme těšit na první hlasitý smích dítěte, které také více reaguje na tón hlasu, lidi okolo sebe a je více hravé a společenské.
- ZÁDA - Dítě se začíná otáčet za hračkou i na bok. Zvládá také boční vzpřímení.
- BŘICHO - Dítě vydrží i v poloze na bříšku, kde ovládá křížový mechanismus.
- ZVUKY - V pátém měsíci zvládá dítě první hlásky jako jsou - A, E, U.
- MIMIKA - Nejvíce reaguje na matku nebo jinou osobu, která se o něj stará.
Miminko - 6 měsíců
Dítě se učí mít vzpřímenou hlavičku. Také aktivně dokáže hrát hru na schovávanou, tzv. "kuk, nejsem vidět". Zároveň ještě více experimentuje s hlasem a začíná vyslovovat hlásky.
- ZÁDA - Dítě se začíná samo obracet ze zad na bříško, nejčastěji v motivaci hračkou.
- BŘICHO - Dítě se dokáže vzpřímit a těžiště má pod stehny.
- PSYCHOMOTORICKÝ VÝVOJ DÍTĚTE - Je schopné předávat si hračku z ruky do ruky a také úchopu ruce - holeň, ruce - noha.
- MIMIKA - Více se fixuje na matku, od ostatních lidí má naopak odstup.
Miminko - 7 měsíců
Nejbližší osobou pro dítě je stále matka, u které hledá oporu. Na konci 7. měsíce by dítě mělo umět plazit se a pivotovat.
- PSYCHOMOTORICKÝ VÝVOJ - Dítě je schopné uchopit každou rukou jednu hračku v poloze na zádech.
- ZÁDA - Dochází k tzv. vertikalizaci. Dítě zvládá obrat z bříška na záda.
- BŘICHO - V poloze na bříšku je schopné udržet se jen na svou nohách a jedné ruce.
- ZVUKY - Vyslovuje ojedinělé slabiky.
- GESTA - V poloze na zádech si dítě začíná přitahovat nohy a vkládat si palce do úst.
Miminko - 8 měsíců
U dítěte už je běžné plazení, šikmý sed a nově také houpání v kleku. Zaznamenat také můžete tzv. osmiměsíční úzkost, kdy dítě velmi lpí na matce a vyžaduje její pozornost téměř nepřetržitě.
- MIMIKA - Dítě reaguje na hračky a rozlišuje jejich detaily.
- PSYCHOMOTORICKÝ VÝVOJ DÍTĚTE - Dítě uchopí dvě hračky dvěma rukama a bouchá jimi o sebe.
- ZVUKY - Dítě reaguje na zvuky až 4 metry za zády. Začíná opakovat slabiky. Je možné vyzkoušet test se lžičkou a hrnkem.
- GESTA - Dítě může mít strach z nových podnětů.
Miminko - 9 měsíců
Dítě pokračuje v lezení, přelézá přes překážky a lezení je schopno dosahovat symetricky a koordinovaně.
- ZVUKY - Dítě pokračuje ve zvukovém opakování slabik.
- PSYCHOMOTORICKÝ VÝVOJ DÍTĚTE - Dítě začíná uchopovat drobné předměty palcem. Předměty je schopno umisťovat do nádoby.
- GESTA - Dítě začíná samo napodobovat některá gesta.
Miminko - 10 měsíců
Vývoj je podobný jako v 9. měsíci, nově ale dítě zvládá široký sed, začíná odhazovat hračky a je schopno uchopovat drobné předměty nejen do palce, ale také do špetky.
- GESTA - Dítě pokračuje v imitování gest, vyhledává také znakovou řeč.
- PSYCHOMOTORICKÝ VÝVOJ - Dítě je schopné odhodit hračku a vzít si místo ní jinou.
- ZVUKY - Kromě zdvojování slabik je dítě schopné zvukem napodobit, jak dělají některá zvířátka.
- POHYB - Dítě začíná objevovat prostor a hloubku, staví se do rytíře a je schopné obejít některé předměty.
Miminko - 11 měsíců
Od 11. měsíce už dítě může začít chodit. Začíná to tím, že se přidržuje nábytku jednou rukou nebo ho obchází. Také je schopno tzv. pinzetového úchopu.
- ZVUKY - Dítě zdvojuje slabiky, na konci měsíce může už začít říkat některá slova.
- POHYB - Dítě se začíná orientovat v místnosti, čím dál více aktivně chodí, ale zatím se přidržuje nábytku.
- GESTA - Rozlišuje předměty a hračky a některé je schopno samo ukázat gestem.
Miminko - 12 měsíců
V 1. roce života psychomotorický vývoj dítěte zaznamenává největší obrat, neboť dítě obvykle začíná samo chodit bez opory. Kromě toho je schopné tzv. klešťového úchopu a začíná reagovat na drobné úkoly a pokyny.
- ZVUKY - Dítě je schopno říci dvě až tři smysluplná slova.
- PSYCHOMOTORICKÝ VÝVOJ - Dítě je schopné při hře postavit kostky na sebe.
- POHYB - Ze židle, gauče nebo jiného vyššího nábytku je dítě schopné slézt nohama napřed. Začíná chodit bez opory.
Diskuse k článku