Lednové slevy nám zamotávají hlavu. Jsou novoroční výprodeje skutečně výhodou nebo jde jen o past na zákazníka?
Kdo by to nemiloval: povánoční a zimní slevy. Jsou teď naprosto všude. A Češi se slev nebojí. Nakupují jako o život. Jenže odborníci upozorňují, abychom byli opatrní. Není sleva jako sleva. Některé jsou totiž uměle vytvořené, aby přilákaly zákazníky. A některé slevy ve výsledku vůbec neexistují, na což zase upozorňují kontroloři, kteří se zaměřují na nekalé chování obchodníků.
Proč nás ale slevy tak lákají? Češi jsou jedním z národů, které si na slevy skutečně potrpí. Co nás na nich tak moc láká?
Psychologická nebo opravdová sleva?
Povánoční a zimní slevy jsou pro obchodníky logickým krokem. Po prosincových žních by se jinak v lednu potýkali se ztrátou, lidé by nenakupovali. Avšak v případě, že nabídnout zákazníkům nějakou výhodu, nemusí se o zisk bát. My zákazníci na slevy slyšíme, neboť nám hned naskočí, že můžeme ušetřit a ve výsledku pak můžeme na nákupu vlastně vydělat. I když si málokdy spočítáme reálnou hodnotu ušetřených peněz. A dalším důvodem je fakt, že slevy v nás vytvářejí pocit štěstí. Pomáhají uvolňovat oxytocin, který vyvolává pocit radosti a vzrušení. Ve výsledku jsme tak šťastní a máme pocit, že jsme i chytřejší, protože jsme ušetřili.
Závislost na nakupování neboli shopaholismus je psychickou poruchou moderní doby
Jak ušít tašku na nákup? Návod nikdy nebyl snadnější
Tipy, jak ušetřit při nákupu kosmetiky a neslevit na kvalitě
Slevy vytvářejí spokojenost a mírní stres
Podle psychologů je nakupování vlastně jakousi formou relaxace či meditace. Prokazatelně totiž zmírňuje stres a odvádí pozornost od běžných starostí. Už malá sleva může způsobit zvýšení hladinu oxytocinu. Uplatněná sleva nám pak přináší jakýsi pocit vítězství. Obchodníci však toto všechno vědí a nenápadně si tak zákazníky připoutávají. Pokud jim začnou nabízet slevy nejen po Vánocích, ale i během celého roku, budují si se zákazníkem vztah. Zákazník se pak vždy nejprve půjde podívat do obchodu, který nabízí slevy. Teprve pak zamíří jinam.
Slevy přinášejí pocit hojnosti i uspokojení
Jste nešťastní, trápí vás úzkosti nebo se pocitově chcete mít lépe? To všechno vám obchodníci mohou nabídnout. Obyčejnou cedulkou, na které je napsáno “sleva”. Tím, že se rozhodneme pro výhodnou koupi, stoupneme sami sobě v ceně a zmírníme pocit naší údajné méněcennosti. U mladších lidí je pak obvyklé nakupovat ve slevách značkové zboží, aby světu ukázali, že na to mají a mohou si to dovolit. Uspokojíme své ego a jsme, alespoň chvíli, opravdu šťastní.
Slevy nás donutí koupit i to, co nechceme
Vizuální znázornění přeškrtnuté původní ceny a nové nižší je běžné nejen v kamenných prodejnách, ale už i na internetu. Obchodníci vědí moc dobře, co na nás platí. Ostatně zkuste si sami zadat nějaký produkt, například elektroniku, do počítače a začněte srovnávat ceny. U mnohých obchodů najdete totožnou cenu.
Alespoň u poloviny z nich pak bude přeškrtnutá cena vyšší a nižší cena bude uvedená i jinou barvou, aby přilákala vaši pozornost. Kde daný produkt budete mít chuť koupit? Tam, kde jej prodávají za takovou cenu standardně? Nebo sáhnete po vymyšlené slevě a barevné cenovce? Jde o metodu, která je účinná díky psychologického fenoménu takzvaného ukotvení. Původní cena totiž hraje významnou roli při našem hodnocení.
Nechci slevu zadarmo
Mnohé obchody si ale s číslovkami na cenovkách vyloženě jen pohrávají. A rozhodně se to nestává jen zřídka. Přijdete například do obchodu, který velkými barevnými polepy ve výloze hlásá, že uvnitř naleznete slevy až 80 procent. Ve výsledku najdete v obchodě jen jeden stojan s mírně zlevněným zbožím, případně slevy chybí úplně. Velice častým fenoménem je pak umístění slev až na druhý konec obchodu. Důvod je prostý. Musíte projít kolem nejnovější kolekce za plnou cenu. Dá vám práci slevy najít a často navíc mohou být opět nezajímavé. V e-shopech se pak může u “velké slevové akce” jednat například o výprodej zboží s končící expirací a podobně. Každou slevu si proto vždy důkladně zhodnoťte, zda je opravdu výhodná a vyplatí se.
Slevy na splátky
Nemáte právě dost peněz? Nevadí. Mnoho obchodníků dnes nabízí i kreditní karty. Nebo jsou i tací zákazníci, kteří si kvůli slevám a výprodejům pořídí nějakou spotřební půjčku. Odborníci však od takového jednání důrazně odrazují. Jestliže nemáte na nákupy peníze, nepůjčujte si. Slevy se vám v takové chvíli nevyplatí a navíc se můžete časem dostat do skutečně velkých finančních problémů.
Autor článku: Monika Poledníková
Diskuse k článku