Zlepšete svůj time management a žijte šťastněji!
Time management je pojem, s kterým jste se možná již setkali. Jde o efektivní organizování a plánování času. Už jste se tedy někdy zamýšleli nad tím, zda tuto „disciplínu“ zvládáte? Nebo jste zavaleni povinnostmi a máte ve všem chaos? Pár rad vám pak neuškodí. Říká se totiž, že pokud si dobře naplánujete své aktivity, váš život bude zas o něco šťastnější. Tak vzhůru do toho!
Správně nastavený time management má mnoho různých benefitů. Může zlepšit vaši koncentraci, posílí sebevědomí nebo zvýší vaši produktivitu práce. Hodit se tedy bude zejména lidem, kteří podnikají.
Time management nastolí v životě rovnováhu
I když se vám může zprvu zdát, že time management přeci nemůže ukočírovat váš hektický život, je to právě naopak. Díky němu můžete vytvořit harmonii mezi soukromím a prací. Budete tak ve výsledku daleko klidnější a nevystavíte se riziku přepracování. Efektivní plánování času vlastně není nijak složité. Je to především o prioritách, které si nastavíte. Pojďme si tedy říct, co pro svou vnitřní pohodu můžete udělat ještě dnes!
Praktické tipy týkající se time managementu
Jak poznáte, že je na čase vsadit na time management? V momentu, kdy nestíháte a váš profesní život se promění v jakousi chaotickou změť povinností – prostě v ničem nemáte přehled a valí se to na vás. Proto je zapotřebí začít jednat:
- Nesnažte se nést na svých bedrech všechnu tíhu světa. Úkoly delegujte, pokud můžete. S tím se také pojí jedna důležitá rada – musíte umět říct „NE“. Neberte se jako spasitel všech a všeho.
- Bez diáře a plánovacího kalendáře se nejspíš neobejdete. Pokud jste zavalováni termíny a úkoly, měli byste si v nich udělat pořádek. Vše si zapisujte, ať ručně nebo elektronicky, abyste na nic nezapomněli.
- Plně se soustřeďte na práci, tedy nenechte se vyrušovat sociálními sítěmi, rušivými elementy ani kolegy. Nebojte se říct, že prostě děláte na něčem, co je velmi důležité. Prokrastinaci snadno propadnete i díky „rozdováděným“ a nedisciplinovaným kolegům.
- Plánujte si seznam úkolů na každý další den. Tak učiňte vždy na konci pracovního dne. Poté položky podle priorit naplňujte a odškrtávejte. I tohle dělá dobrý time management.
- Snažte se oddělit soukromí od pracovních povinností. A to i tehdy, pakliže pracujete z domova. Určete si pevný čas, který budete trávit u PC. Odpočívejte, nepřetěžujte se. S tím se pojí také vědomí, že v případě nemoci si zkrátka dáte pár dní pauzu, abyste nabrali sil. Zdraví máte jen jedno, bez ohledu time management.
Jaké výhody má správný time management?
Na závěr si ještě pojďme nastínit další výhody, které se pojí s dobře nastaveným time managementem. Z čeho můžete profitovat?
- Zmírníte svůj stres. Když si svůj čas dobře naplánujete, budete ve větší pohodě. Mějte na paměti, že dlouhodobý stres je „zabiják“ a nesvědčí skutečně nikomu.
- Získáte větší časovou svobodu, tj. najednou se začnete začleňovat více do společnosti, zažijete i jiné věci než jen hledění do počítače. Užijete si život! A ten je o nových impulzech a zážitcích!
- Uděláte více práce, než jste si původně mysleli a budete méně prokrastinovat. Není žádnou novinkou, že lidé, kteří mají ve svých povinnostech chaos, více prokrastinují – tedy zahálí třeba na internetu, místo toho, aby se věnovali své práci.
- Naberete životní elán. Nedostatečný time management vede k zvýšené únavě a smutným náladám. I když jste „zaměstnancem roku“, nezapomínejte si tedy dělat přestávky…
Ať už jste na volné noze, v zaměstnaneckém poměru nebo vedete svou vlastní firmu, měli byste dát time managementu šanci. Usnadníte si tak více věcí, než si možná myslíte. Najednou budete mít tak nějak rozvázané ruce a ve vašem životě vznikne i prostor pro to, plnit si sny. Nejen prací je přeci člověk živ!
Autor článku: Iveta Reinisch
Diskuse k článku