Mgr. Miroslava Lívancová

Rozhovor: „Známka na vysvědčení říká jen to, na jaké úrovni něco dítě zvládá nebo ne. O něm samotném to nevypovídá,“ říká psycholožka Miroslava Lívancová

Konec školního roku a vysvědčení není pro každého radostným dnem. Jsou dokonce i děti, které se bojí jít domů. Je rozumné děti za vysvědčení trestat? Nebo je naopak za dobré vysvědčení rozmazlovat drahými dárky? Psycholožka Miroslava Lívancová má v této oblasti jasno.

Miroslava Lívancová je psycholožka s téměř třicetiletou praxí. Pečuje o dětské i dospělé klienty. Svoji praxi má v Berouně, ale míří za ní lidé i z dalekého okolí. Dlouhodobě se věnuje i lektorské činnosti v rámci projektů dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a pracovníků v pomáhajících profesích.

Je tu konec školního roku a také vysvědčení. I když letos trošku zvláštního školního roku. Jak se na něj s ratolestmi připravit?

„Možná právě proto, že letošní, ale už i ten loňský školní rok, byly zvláštní, pak určitě podporuji, aby proběhlo nějaké jeho slavnostní ukončení. Už jen za to, že děti, ale i rodiče ty nelehké změny zvládly. Musím říct, že rodiny, se kterými se často i ve své praxi setkávám, nepřestávám obdivovat. I když přicházejí s tím, že vlastně něco nezvládli. Víte, není jednoduché spojit roli rodiče s rolí učitele, což často situace vyžadovala. Rodič na rozdíl od učitele je ten, který by spíše neměl hodnotit, což naopak role učitele vyžaduje. Proto se často stávalo, že děti v této roli rodiče nepřijímaly. Ne každé dítě pak je schopné se samo dobře řídit, a požadavky na tuto dovednost se v distanční výuce zesílily. Ve své praxi jsem ale často řešila (a ještě řeším) i u jinak bezproblémových žáků/ studentů (od prvňáčků po vysokoškoláky) úzkostně depresivní potíže, rezignaci, ztrátu smyslu života… Musíme si uvědomit, že opatření v souvislosti s epidemií prakticky „vypnuly“ s uzávěrou volnočasových aktivit možnost seberealizace, relaxace, možnost sociálních kontaktů, rozbil se rytmus, pravidelné návyky a to je příhodný terén pro vznik duševních potíží, nemocí. Tedy doporučuji, aby při výsledném bilancování (při vysvědčení) rodiče zohlednili nesnadné podmínky obou školních roků, byli k dětem i sobě laskavější a doporučuji: oslavte to spolu.“

Čtěte také:

Hypnóza - účinná psychologická metoda, nebo pouhé šarlatánství?

Horoskop na červen 2021: Jaký bude konec školního roku?

Dárek za vysvědčení? To je otázka…

Ne na každém vysvědčení se budou třpytit samé jedničky. Jak by měl rodič správně reagovat na známky, ať už jsou jakékoliv?

„Myslím, že rodiče, kteří se zajímají o studium svých dětí v průběhu celého školního roku, znají jejich silné i slabé stránky, znají jejich průběžný prospěch, nic na vysvědčení nepřekvapí. Tím vlastně odpovídám na otázku, jak překvapení z vysvědčení předcházet – zajímat se v průběhu celého školního roku, co dítě zvládá a nezvládá, a jak je mu možné pomoct. A co bych zdůraznila, známka říká jen, na jaké úrovni něco dítě zvládá, ale neříká nic o tom, kolik na tento výsledek muselo vynaložit úsilí. Pak není rozumné trestat dítě za trojku, nebo za čtyřku, pokud víme, že pro tyto známky udělalo maximum a na lepší výsledky pro tento předmět prostě nemá předpoklady. Snaha dítěte by měla být to jediné a správné kritérium, nakolik můžeme být s vysvědčením spokojeni.“ 

Každoročně se řeší, že některé z dětí nechce domů nebo se dokonce někde schovává, neb se bojí, jak rodiče na vysvědčení zareagují. Jak se dá této situaci předcházet?

„Je dobré dopředu si říci, jak očekáváme, že vysvědčení dopadne. Nemá smysl v tuto chvíli vyhrožovat dítěti: „jestli zítra přineseš…., tak si mě nepřej….“, kdy dítě už nemá žádnou možnost známky změnit. Čas na změnu byl všechny předcházející dny počínaje 1. září. A tak se s dítětem domluvme, co uděláme s neúspěchem, tedy jak se k tomu postavíme v příštím školním roce a pak si řekněme, co zítra asi bude stát za oslavu, aby se dítě mohlo spíš těšit než bát.“

A naopak – pokud jsme zvyklí potomka na konci školního roku za vysvědčení rozmazlovat, je to z psychologického hlediska vhodné a rozumné? V jaké hodnotě by nějaký případný dárek měl být? 

„Co se týká hodnoty dárků za vysvědčení, odvíjí se to asi od nastavení hodnot v rodině obecně, od finančních možností a zvyklostí rodiny. Podporuji ale, aby vždy byla oceněna snaha dítěte, jeho vnitřní investice. Motivující k maximálnímu výkonu není, když je úsilí nedoceněno, ale také když je naopak přeceněno, tedy když dítě získává dárky zadarmo.“

Jak dítě pozitivně motivovat k lepším známká v příštím roce? Nebo jak správně volit slova nad (ne úplně ideálním) vysvědčením, aby dítě o motivaci nepřišlo?

„Rodiče by měli vyzdvihnout silné stránky dítěte, aby si uvědomilo, o co se u sebe může opřít, na co se může spolehnout, z toho se skládá i jeho povědomí o sobě – utváří se zdravé sebevědomí. Popovídat si o tom, co se nepodařilo a hlavně proč, a jak to můžeme ovlivnit, vymyslet formu potřebné pomoci pro dítě. Hlavně bych se zdržela komentářů ve smyslu: „ty jsi úplný hlupák“, „z tebe nikdy nic nebude“. Uvědomte si, kolik řádků má vysvědčení a nejsou to tedy všechny dovednosti a schopnosti, které dítě má. Dát si pozor na to, abychom nemluvili jen o neúspěších a dobré známky zůstaly bez komentáře, což se často stává.“

Známky na vysvědčení nevypovídají nic o tom, jaké vaše dítě je

Jak se díváte na moderní trend – slovní hodnocení na vysvědčení? Lidé se dělí na zastánce a odpůrce. Je lepší než klasické známky?

Slovní hodnocení na vysvědčení mi dává smysl, minimálně u mladších školních dětí. Vystihuje lépe skutečný výkon dítěte. Je prostor popsat, co dítě ovládá a v čem ještě má mezery, ale zejména jde tak lépe ocenit ona zmiňovaná vnitřní investice dítěte – nakolik se snažilo. A to je skutečně motivující. A pak například u mimořádně nadaných dětí, které svými vědomostmi a dovednostmi přesahují daný postupný ročník, dokonce velmi doporučuji běžnou sumativní klasifikaci alespoň doplnit širším slovním hodnocením, protože jednička nic neříká o tom, kam až vědomosti/ dovednosti dítěte sahají, jen říká, že učivo daného ročníku zvládá výborně.“

Vzhledem k netradičnímu školnímu roku se hodně mluvilo i o tom, že by se děti měly učit o prázdninách, chodit na doučování a podobně. Co si o tom myslíte, nesebereme tím dítěti zbytečně kus prázdnin?

„Nemyslím si, že toto plošné opatření by bylo moudré a v zájmu všech dětí. Řada dětí si s distanční výukou poradila velmi dobře, dokonce měli lepší prostor si podle svého „rytmu“ a individuálních potřeb učivo lépe a rychleji procvičovat. A děti, které tento způsob výuky, který kladl větší nároky na samostatnost a sebeřízení, více vyčerpal, tím spíš si potřebují odpočinout, aby byly schopné znovu zapnout hlavu v novém školním roce. A nemluvím o učitelích, to by bylo na jiný článek…“.

Autor článku: Monika Poledníková



Diskuse k článku

Diskuse neobsahuje zatím žádný komentář. Buďte první!

Lunární kalendář

NEDĚLE 22. 12. 2024
panna
Měsíc putuje znamením Panny, je v ubývající fázi. Panna má vliv na trávící orgány, proto doporučujeme lehkou stravu. Je vhodný den pro pečení.…
více o tomto dni
PONDĚLÍ 23. 12. 2024
váhy
Měsíc prochází znamením Vah a je v ubývající fázi. Váhy mají vliv na kyčle, játra, krev, ledviny a močový měchýř. Pokud nemusíte, tak nedělejte žádná…
více o tomto dni
ÚTERÝ 24. 12. 2024
váhy
Měsíc prochází znamením Vah a je v ubývající fázi. Váhy mají vliv na kyčle, játra, krev, ledviny a močový měchýř. Pokud nemusíte, tak nedělejte žádná…
více o tomto dni
STŘEDA 25. 12. 2024
váhy
Měsíc prochází znamením Vah a je v ubývající fázi. Váhy mají vliv na kyčle, játra, krev, ledviny a močový měchýř. Pokud nemusíte, tak nedělejte žádná…
více o tomto dni
ČTVRTEK 26. 12. 2024
štír
Měsíc putuje znamením Štíra, je v ubývající fázi. Štír má vliv na intimní oblast a močové cesty. Pijte čaje, které tyto orgány posilují, udělejte si…
více o tomto dni
PÁTEK 27. 12. 2024
štír
Měsíc putuje znamením Štíra, je v ubývající fázi. Štír má vliv na intimní oblast a močové cesty. Pijte čaje, které tyto orgány posilují, udělejte si…
více o tomto dni
SOBOTA 28. 12. 2024
střelec
Měsíc putuje ve znamení Střelce, je v ubývající fázi. Plánujte, obchodujte, investujte, cestujte, kontaktujte staré přátele. Dopřejte si masáž nohou,…
více o tomto dni

Dobrý kontakt k tématu

Ovlivňuje bydlení naše duševní zdraví?

Skvělý článek, který připomíná, jak zásadní je prostředí, ve kterém žijeme, pro naše duševní zdraví. Právě v d...

Hodí se tepelné čerpadlo do starého domu?

Když jsme řešili vytápění našeho starého domu, tepelné čerpadlo bylo jednou z možností . :) Nakonec jsme šli d...

Arganový olej

Mně se nejvíc osvědčil arganový šampon. Vlasy jsou po něm fakt jemný a hebký, a hlavn�...

Regenerace suché a jemné kůže

Dobrý den paní Matrino, dnes trh nabízí různé druhy masti, krémů a gelů a každému n�...

Regenerace suché a jemné kůže

Dobrý den, zkuste se podívat na výrobky od vabios.com, které jsou zaměřeny právě na tu ...
Zobrazit všechna témata

První společné Vánoce: Jak je prožít v harmonii a radosti

První společné Vánoce ve dvou jsou jedinečnou příležitostí k vytvoření vlastních svátečních tradic. Můžete čerpat z oblíbených rituálů z dětství a přidat nové, které budou odrážet váš společný příběh. Rozhodová...

Přemýšlíte o zútulnění bytu? Máme pro vás 7 praktických tipů od designerů

Zútulnění bytu si každý člověk představuje jinak, v konečném důsledku má ale jedno společné – v útulném domově se totiž každý cítí příjemně, uvolněně a bezpečně. Chcete-li i vy docílit jedinečné atmosféry, kter...

Jak vysvětlit větším dětem, že Ježíšek neexistuje?

Máte doma dítka, která mají tušení, že Ježíšek neexistuje? Pak se možná budete zaobírat otázkou, jak jim citlivě sdělit pravdu. Připravili jsme pro vás několik praktických tipů, díky nimž bude sdělování vánoční...

Nejlepší adventní trhy. Tipy, kam vyrazit v Česku i  v zahraničí

Je nejvyšší čas nasát pořádnou vánoční atmosféru. Koledy, svařené víno, punč, klobása na zahřátí, ale taky třeba trdelník. To všechno nabízejí tradiční adventní trhy. I když venku není sníh a rozhodně se nezdá,...

Vzdělávání v jednotřídních školách: Proč je osobní přístup klíčem k úspěchu

Vzdělávání v jednotřídních školách přináší mnoho výhod, nejen bližší přístup učitelů k dětem, ale také jejich rozvoj a zvýšení socializace. Co konkrétně jednotřídní školy a školky nabízejí? A proč by právě toto...

Bezlepkový banánový chlebíček

Začněte tím, že si předehřejte troubu na 170 až 190 °C a smícháte si v míse tyto ingredience – rozmačkané banány, rozpuštěné máslo, krystalový cukr, vejce a vanilkový extrakt. V dalším kroku pak přidejte bezlep...

Cévní mozková příhoda: Boj s časem

Příčiny vzniku cévní mozkové příhody jsou dvojího typu: Prvním typem je takzvaná hemoragická cévní mozková příhoda. K hemoragické cévní mozkové…

Na vlastní kůži: Za jediný den jsem si ušila vlastní boty. Zvládnete to taky

Ušít boty za jediný den? Nesmysl. Ruční práce, které jsou pro většinu žen relax, pro mě vždy byly noční můrou. Uháčkovala jsem jednu křivou šálu, s pletením jsem si jako levoruká nedokázala poradit a šití? Za c...

Letos pečeme na Vánoce...

Dneska se předem omlouvám těm, kteří milují Vánoce a nemůžou se jich dočkat. Protože dneska bude můj blogovej článek spíše vyhovovat těm, co je neslaví anebo nechtějí slavit pro letošek. Já se na ně vždycky těšila, ale vlivem okolností je slavit vlastně letos ani nechci...