Nesmysl roku: Šišky, které se prodávají v supermarketu
Víte, co je vůbec nejlepší na procházce v lese? Kromě toho, že si provětráte plíce a dopřejete si voňavý zážitek z vůně jehličí? Můžeme si domů odnést i nějaké to lesní bohatství - třeba obyčejné šišky. A úplně zadarmo. Někteří ale pro ně chodí, místo do lesa do supermarketu. Nevěříte? My jsme taky nevěřili.
Šišky a jejich funkce v přírodě
Šišky ze supermarketu jsou novinkou, kterou nám obchodníci nabízejí. Místo procházky parkem nebo lesem nastartujeme auto a jedeme několik kilometrů do supermarketu, kde za tento artikl ještě zaplatíme. Přirtom čím dál tím častěji je všude kolem omýláno téma recyklace, vědomého neplýtvání zdroji, biologické udržitelnosti. Šišky samy o sobě jsou biologicky udržitelným zdrojem. Nikomu nepřekáží, jsou přirozenou součástí ekosystému. Jsou rozmnožovacím orgánem nahosemenných rostlin. U jehličnanů jsou ekvivalentem květu, typického pro listnaté stromy. V šiškách se nachází semena, některá z nich poskytují zdroj potravy lidem i zvířatům. Musíme je ale kupovat v supermarketu?
Šišky jako komerční nástroj
Šišky jsou kromě jiného také dobrou a oblíbenou dekorační přírodninou. Právě toho využili podnikaví obchodníci. Cíl si vybrali dobrý. Zaměřili se na touhu městského člověka po kousku přírody k zútulnění betonových domovů. S touto touhou ale souvisí kromě platby marketingových stratégů také environmentální dopad komerčně prodávaných šišek. Ochrana životního prostředí jde u takovéhoto podniku tak stranou. Potřebujete nejenom zaopatřit šišky, ale také něco, do čeho je zabalíte. Samozřejmě jsou v supermarketu prodávány v klasických plastových obalech. Některé z nich jsou velmi špatně recyklovatelné.
Plastové obaly jsou produktem chemického průmyslu, už při jejich výrobě se potýkáme s nepříznivým dopadem na přírodní zdroje. Některé evropské země dokonce uvažují o tom, že plastové obaly jako takové zakáží anebo na ně uvalí vyšší spotřební daň. Šišky v klasickém komerčním prodeji v supermarketu představují nejen problém s obaly. Jedná se také o jejich distribuci. Převáží se nesmyslně z jednoho konce Evropy na druhý, což je ještě ta lepší varianta. Mohou pocházet i z jiných částí světa. Absurdita celého procesu prodeje šišek tkví v klasickém marketingovém sloganu, že nabídka jde ruku v ruce s poptávkou. Tedy prodejci reagují na přání trhu. Takže to vlastně chceme my - zákazníci.
Dekorativní šišky k tvoření
Šišky přitom nemají až takové využití, abychom za ně museli platit. Dají se využít k tvoření s dětmi nebo jako dekorační předmět, ale jinak postrádá jakýkoli smysl a zdravý rozum je kupovat za mnohdy nekřesťanské peníze v supermarketu. Najdeme je v lesích, parcích nebo u přátel na zahradě zadarmo. Je absurdní si pořizovat něco, co původně v přírodě sloužilo jako obal, zabalené v plastu a podporovat tak neekologické chování ziskuchtivých firem. Pokud si pro ně zajdete na jejich přirozené místo výskytu, uděláte tak daleko lepší službu svému zdraví i životnímu prostředí.
Diskuse k článku